Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yrityksen tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko perustettiin vuonna 1951, ja se on siitä lähtien säilyttänyt vahvan ja ainutlaatuisen identiteettinsä ennennäkemättömien painokankaiden ansiosta. Vuonna 2023 yhtiön liikevaihto oli 174 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali 18,4 prosenttia. Marimekko-myymälöitä on noin 170 eri puolilla maailmaa, ja verkkokauppa palvelee asiakkaita 35 maassa. Marimekon osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.
Vuosi 2024 käynnistyi Marimekolle vahvasti, ja brändi juhlisti näyttävästi 60-vuotiasta Unikko-kuosia. Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi seitsemän prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja oli 37,7 miljoonaa euroa. Erityisesti Suomen tukkumyynti ja kansainvälisen liikevaihdon kasvu nostivat tulosta. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi kuusi prosenttia, ja Aasian-Tyynenmeren alueella sekä Pohjois-Amerikassa tukkumyynti kehittyi suotuisasti. Tammi-maaliskuussa vertailukelpoinen liikevoitto parani 36 prosenttia ollen 5,2 miljoonaa euroa, mikä on 13,8 prosenttia liikevaihdosta.
Marimekko päivitti pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa syyskuussa 2022. Tavoitteisiin kuuluvat liikevaihdon vuosittainen kasvu 15 prosenttia ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali 20 prosenttia. Vuoden 2023 liikevaihdon kasvu oli viisi prosenttia ja liikevoittomarginaali 18,4 prosenttia. Marimekko pyrkii jakamaan osinkoa vuosittain vähintään 50 prosenttia osakekohtaisesta tuloksesta, ja vuodelta 2023 hallitus ehdotti 64 prosentin osinkoa.
Marimekko on määritellyt seuraavat viisi strategista menestystekijää, joihin keskittymällä yhtiö aikoo skaalata kasvuaan:
Aasian markkinat ovat erityisen tärkeät Marimekolle, ja yhtiö onkin avannut uusia verkkokauppoja ja myymälöitä eri puolille Aasiaa. Ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto Aasian-Tyynenmeren alueella kasvoi 22 prosenttia.
Marimekko tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden globaalin brändin kannattavan kasvun skaalaamiseen. Yhtiöllä on tunnistettavat kuosit ja vahva arvopohjainen tarina, jotka tukevat brändin laajentamista kansainvälisesti. Marimekko on myös osoittanut kykynsä saavuttaa vakaa tuotto megatrendien tukemana, erityisesti Aasian markkinoilla.
Marimekon liikevaihdon arvioidaan kasvavan vuonna 2024 edellisvuodesta. Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin ennakoidaan olevan noin 16–19 prosenttia. Kuitenkin maailmantalouden epävarmuustekijät, kuten geopoliittiset jännitteet ja inflaatio, voivat vaikuttaa kuluttajien luottamukseen ja ostovoimaan, mikä saattaa heijastua Marimekon liiketoimintaan.
Marimekko arvioi, että sen liikevaihto kasvaa vuonna 2024 ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali on noin 16–19 prosenttia. Yhtiö panostaa kansainvälisen kasvun edistämiseen, erityisesti Aasian markkinoilla, jossa tavoitteena on avata 10–15 uutta myymälää ja shop-in-shopia vuoden aikana.